ULTRAKÖNNYŰ TÚRÁZÁS. EGY SZEMLÉLET, HÁROM MEGKÖZELÍTÉS

Ultrakönnyű túrázás…

Ugye furán hangzik és rendszerint valami egészen távoli dologra gondolnak az emberek, ha meghallják ezt. Pedig nem sokban különbözik a hagyományos értelemben vett túrázástól.

Ha túrázunk, tehát nagyobb távot teszünk meg és még kint is töltjük az éjszakát a szabadban akkor lesz igazán nagy jelentősége. Hiszen ilyenkor magunkkal kell vinni az éjszakázáshoz való felszerelésünket, ami azért nagyban meghatározza a csomagunk méretét és súlyát. Aki hódol ennek a hobbinak/sportnak az már biztosan találkozott a nehéz táska negatív hatásaival. Vagy biztos volt már olyan, amikor egy kaptatón szó nélkül lecserélte volna a táskáját egy könnyebbre.
Hiszen miért is kellene, hogy a természetben töltött idő a szenvedésről szóljon? Nem kell és ha könnyebb a táskád, akkor többre leszel képes, jobban élvezed az utat, közelebb kerülsz a természethez mert nem lesz ami elterelje a gondolataidat.

Szóval ezt a szellemiséget szeretnénk nektek kicsit közelebb hozni és bemutatni három olyan csomagot, aminél nagy szerepet kapott a súlycsökkentés. (Most persze itt nem arra kell gondolni, hogy bármit nélkülözve biztonság, kényelem stb. csak a súlycsökkentés a cél. Úgy kell csinálni ezt, hogy közben a biztonság, kényelem, megfelelő táplálkozás megmarad.
Nem nyári hálózsákot kell vinni a téli helyett stb;)

Az útról és az ételekről, Misi tollából:

A napi penzumunkat próbáltam úgy szervezni, hogy legyen benne szint és sportérték de megállásokkal, fotózással is beleférjen egy kényelmes napba. Így esett a választásom két túraútvonal összefűzésére, amiket egyenként is egynapos kirándulásnak (sic!) írnak. ☺

Az első etap Kiskovácsiból a Holdvilág-árkon keresztül indult érintve a Lajos-forrást, majd Dobogókőn ért véget, mintegy 13,2 km és 800-850méter szint után, ha lehet hinni a leírásoknak.
Itt egy kávé után kezdtük a Prédikálószék-kört, ami egy kellemes körtúra, 17 kilométerrel és 900m körüli szintemelkedéssel.

A túra első ismertebb állomása Király-kút, majd Prédikálószék-Vadálló-köveken át, a Rám-szakadékon keresztül megy és végül kapaszkodik vissza Dobogókőre.
Vadálló-köveknél beiktattunk egy ebédelést.

Azt hiszem hátizsák nélkül is korrekt kis egynapos séta, de ez a csodálatos az ultralight felszerelésekben, hogy vihetjük az egész cuccunkat, kintalváshoz szükséges felszerelésekkel, étellel-itallal egyetemben és mégsem szakadunk bele! ☺

Teljesen jó időt mentünk, amit este Dobogókőre visszaérve megkoronáztunk egy jó zsíroskenyérrel, majd újult erővel folytattuk a hátralévő távot, hiszen még nem ért véget a túra, le kellett érnünk a Zsivány-sziklák alatti nagyrétre.
Megérkezvén tábort vertünk, majd indult a főzőcske, adomázás, előkerült a titán flaskából a pálinka és szépen lassan mindenki nyugovóra tért. Kivéve ugye engem, aki még fél 12-kor a cipőjéből verte ki a sarat, Viktor legnagyobb örömére, mintegy bosszúként az X-liteja hanghatásaiért:D

Másnap reggel, miután lassan feléledt mindenki, kidörzsölte a csipát a szeméből és ivott egy kávét, nyakunkba vettük a fennmaradó 13 kilométert és lesétáltunk a kéken vissza a kocsihoz, át a Dera-szurdokon. Imádom ezt a részt is, gyönyörű és könnyed levezetés volt az előző, húzósabb nap után. Itt már csak lazáztunk, hiszen közeledett a hazaindulás ideje, amit ilyenkor próbál az ember elodázni.

Szóval azt mondhatjuk, jól sikerült 45 km van mögöttünk, jó táv, jó időben, jó brigáddal. Így persze nem is sikerülhetett volna rosszul!

Az ételekről:

Ha az ember ekkora távokat tesz meg, főleg gyors tempóban, gondoskodnia kell a tápanyagok utánpótlásáról. Napközben mindhárman leginkább energiaszeleteket, zabszeleteket, trail-mixet eszünk, azzal sem megy az idő és óriási energia és fehérjebombák.
Este általában főzünk-sütünk valamit, általában rizses, tésztás kajákat, amik gyorsan készen vannak, esetleg egy kis kolbászsütés, ha tüzet rakunk.
Most viszont kicsit másféle ételeket ettünk. Történt ugyanis, hogy kaptunk dehidratált és liofilizált ételeket két üzlettől, kipróbálásra.

Az egyik termékcsalád a dehidratált ételeket felvonultató Adventure food amit a Mountexnek köszönhetően próbálhattunk ki, a másik pedig a Tactical Store üzlet jóvoltából, a Tactical Foodpack néven futó, liofilizált étel. Kíváncsian vártuk a fejleményeket, ezért önkéntes zabálásba csaptunk. Mindkettő étel jó választás lehet, pár íz, amit kaptunk:

Adventure food: Currys csirke, Chili Con Carne, Satay (indonéz rizses-chilis egytálétel) és Expedíciós reggeli (ez egy brutális zabkása, fehérjével, gyümölcsökkel)

Tactical Food: Paprikás csirke, Céklaleves, Rántotta, Málnás gyümölcsrizs (legjobb)

Alapvetően mindkettő étel jó választás lehet, viszont azt figyelembe kell venni, hogy az egyik katonáknak a másik túrázóknak készült. Pont ezért nehéz így összehasonlítani a kettőt. Nem is akartuk, de mindnyájunk végső konklúziója az, hogy összességében az Adventure Food kaják talán jobbak lehetnek intenzív túrázáshoz.

Egyrészt nincsen annyira kirívóan különleges-egzotikus ízviláguk, másrészt pedig konstans 600 kilokalória az összes, így jobban tervezhető vele, jobban lehet számolni az adagokat és persze jobban is esik 600 kalória, szemben a Tactical Foodnál mozgó 400-600-al. Persze ismét jelzem, hogy azt másfajta tevékenységhez optimalizálták. Katonák esetében van olyan, hogy napokig nem mozdulnak adott helyről,rendes konyha nincs, de megfelelő minőség és mennyiség kell nekik.  A Tactical Foodpack előnye a fagyasztva szárítás, hiszen volt, hogy egész nagy csirkehúsdarabkával is találkoztam, ami nem volt összefonnyadva és visszafőzés után is teljesen állagazonos maradt. Nagyon jó, hogy különleges, extrémebb ízekkel is kombinálnak, de egyben ez a veszélye is hiszen nem biztos, hogy mindenki kedvence a fetás céklaleves. Az is biztos, hogy sokkal intenzívebb volt az íze az adott ételnek az AF-hoz képest. A fagyasztva szárításnak köszönhetően több ízanyag és tápérték is megmarad az ételben. Ki kell próbálni mindkettőt, akár vegyítve is! Mivel volt folyamatos vízutánpótlásunk, így megfelelő táplálék források voltak, minimális súllyal.

Ezúton is köszönjük a lehetőséget mindkettő üzletnek!

FELSZERELÉS:

A három felszerelés leginkább a menedék típusában különbözik egymástól de emellett más és más szempontok is megkülönböztetik őket. Mindenki a személyes tapasztalatain keresztül formálja, csiszolja a rendszerét. Ezért nem is szeretnénk, hogy azt gondoljátok, hogy mi meg akarjuk mondani, mit vegyél ahhoz, hogy jó legyél ebben. Mi csak egy sablont, egyfajta vázat akarunk mutatni ami talán segít elindítani ezen az úton.
Akkor kezdjük is, nézzük a felszereléseket.

KORNÉL:

Azt gondolom ha valaki arra adja a fejét, hogy kint töltse az éjszakát a szabadban annak vágya, hogy jó tapasztalatokkal jöjjön haza. Sokszor nem így sikerül de minden kudarcban ott a lehetőség, hogy újrakezdjük és jobban csináljuk. Párszor én is újrakezdtem már :) Emiatt minden túra, kaland, kint töltött éjszaka során szerzett legmélyebb tapasztalat, hogy a menedék és alvórendszer a legfontosabb része a felszerelésnek.
Én minden alkalom előtt felmérem a túra jellegét és annak megfelelően választok. Ha a táborhelyen tudom, hogy lesz két fa akkor szinte biztos, hogy függőágyazom. A mostani túrán is ezt választottam, szóval nekem leginkább ebben tér el a rendszerem a többiekétől. A függőágy, ha jól választunk, akkor mindig kényelmes fekvőfelületet biztosít. Nem kell sokat szöszölni a hely kiválasztásával és reggel sem kell arra ébredni, hogy egy gödörben vagy lejtőn, vagy gyökéren vagy stb. ébredtünk. Ha megvan a két fa megfelelő távolságban, akkor biztosak lehetünk a kényelmet illetően. Persze itt mindenképp számolni kell némi plusz súllyal pl. egy ponyva menedékhez képest.

Tehát akkor a három évszakos felszerelés.

Táska(Khibu puritán pt.): 650g
Menedék( Silpoly Hybrid Tarp+zsinórok): 550g
Alvó rendszer( függőágy, underquilt, topquilt, párna): 2150g
Elsősegély/Higiénia: 185g
Főző rendszer(titán alkoholos főző, titán edény, titán kanál, alu szélfogó): 460g
Electronika(Gopro, akksik, powerbank, fejlámpa): 730g
Váltó/alvó ruha, pehelykabi): 650g
Egyéb (túrabot, ülőpárna, bicska): 650g

Összesen: 6025g

A NAGY HÁROM súlyát próbálom mindig a képességeimhez mérten alacsonyan tartani, a többi dolog pedig már csak játék lesz.
Ami még kihívást jelent az az étel ital. Azért nem sorolom az alapfelszereléshez mert (bár nagyon fontos), de folyamatosan ingadozik a súlya.
A mostani túrára csak dehidratált és liofilizált készételeket vittünk, így nagyjából ugyanazzal a súllyal számolhattunk.

VIKTOR:

Alapvetően az ultrakönnyű túrázás szellemiségében pakolok, mindig csak a szükséges dolgok vannak nálam, se több se kevesebb. Ez akkor sikerül, ha a túrán mindent használok, viszont semmit sem hiányolok. A hétvégi kiruccanáson ez így is lett: a következőkben röviden bemutatom, hogy (számomra) mi kell ahhoz, hogy picivel fagypont alatt, illetve 8-9 fokos hőmérsékleti maximum mellett kényelmesen és biztonságosan tölthessünk el időt a természetben.

A „nagy 3”: Alvó rendszer, menedék, hátizsák. Itt lehet a legtöbb súlyt spórolni, ezekre érdemesebb több pénzt szánni. A quiltem egy KHIBU quilt (750 gramm), 850 cuin töltőerejű, -8 fokig biztonsággal használható megfelelő derékaljjal. Ez a derékalj nálam egy Thermarest Neoair Xlite (340 gramm) matrac. Éjjel -1 fok volt a leghidegebb, egyáltalán nem fáztam, hajnalban izzadtam is. Sátram egy Big Agnes kétszemélyes, kétrétegű sátor, hosszabb túrákhoz tervezve minimális (880 gramm) súllyal. Számomra a sátor az a menedék, ami a legkevesebb hibázási lehetőséget tartalmazza, és bármilyen (sivatag/puszta, fa nélküli hegyi vidékek) körülmények között használható. Hátizsákom egy Hyperlite Mountain Gear Southwest 2400 40+8 literes hátizsák (900 gramm), rendkívül tartós és vízhatlan hibrid dyneema anyagból. A sátorhoz 9 darab alumínium sátorcöveket, alá Tyvek sátoraljat használok, mely könnyű, olcsó és tartós.

A ruházatról bővebben nem írnék, mert a közeljövőben lesz róla egy bejegyzés. Itt hihetetlenül sok súlyt lehet spórolni, csupán a jó rétegek megválasztásával és a feleslegesek otthonhagyásával. Felülre vittem egy aláöltözőt, könnyű polárt, pehelydzsekit és esőkabátot. Alulra rövidnadrág, hosszú túranadrág (ezt tesztelni vittem, alapból nem jönne velem) váltás zokni és egy aláöltöző nadrág. Este és reggel hűvös volt, így a sapka, kesztyű sem maradt otthon.
Főzni BRS gázfőzőt (25 gramm) vittem kis palackkal, mivel dehidratált ételeket teszteltünk. 900 ml-es titán edényem tökéletes méretű volt, akár két emberre is tudtunk egyszerre vizet melegíteni. A főzőszetthez tartozott még egy hosszú nyelű titán kanál és egy öngyújtó. Két darab egy literes palackot vittem, inni elég volt 1 liter a gyakori víztöltési lehetőségek miatt, viszont néha kellett a másik liter főzéshez.
Apróságok, elsősegély, elektronikus dolgok: powerbank, töltőkábelek, fejlámpa, felfújható párna. Bevallom, erre a rövid kiruccanásra semmilyen elsősegély eszközt nem vittem, bíztam a többiek alaposságában :) . Ez nem követendő, legalább pár szem fájdalomcsillapító és kevés kötszer mindig jó, ha nálunk van! Emellett még fogkefe, kevés wc papír, és egy pici 17 grammos alumínium ásó volt nálam.
Mindent egy nagy kukazsákba tettem, ez a legbiztosabb eső elleni védelem. Szerencsére erre már csak akkor került sor, amikor visszaértünk a kocsihoz. A teljes felszerelésem kerek 5 kg-ot tett ki, gázpalackkal (ez elfogyott a túra alatt, szóval a végére ennyivel könnyebb lett). A fényképezőmet is vittem egy kis állvánnyal, ezt nem részletezném, alapvetően nem része egy átlagos vadkemping/ultrakönnyű túrázó felszerelésnek, 1 kg plusz súlyt jelentett. Tehát számomra az alapsúly 5-6 kg volt.
Ezzel a felszereléssel, esetleg apróbb változtatásokkal biztonságosan és hatékonyan tudok túrázni majdnem bárhol a világon tavaszi-nyári-őszi, hegyi körülmények között. Itthon magas hegyek hiányában ez 4 évszakos felszerelésnek mondható.

MISI:

Az én választásom már néhány éve a ponyvamenedék. A három opció közül a legkönnyebb össztömegű. Ha a súlycsökkentés a cél, a négyzetes, úgynevezett flat tarpok vagy a meghatározott formával bíró. ún shaped-tarpok valamely vállfaja verhetetlen. Persze kell némi tapasztalat hozzá, kint alvással ismerkedőknek talán jobb választás elsőre egy sátor.

Én, mint mondtam shaped tarpot használok, ami jellemzően 1-2 módon állítható fel, szemben a sima négyszögletes alakú ponyvákkal, amiknél a variációk tárháza sokkal nagyobb.
Köszönhetően viszont ennek, és a hajlított szabású paneleknek, elképesztő mértékű szeleket bír ki.
Azért is kedvelem, mert én tudom modulálni az összetevőket, az időjárásnak megfelelően.
Ilyenkor télen csak a ponyvát viszem az aljzattal, nyáron ha kell, hozzádobok egy 100 gramm környéki moszkitóhálót és kész vagyok. Egy embernek palota a beltér.
Fizikai méretei: 240 cm hosszú, elején 140cm, végén 85cm széles, magassága pedig a legmagasabb ponton 140cm, majd lecsökken a végénél 65-re.
Kettõ túrabottal kell felállítani, a ponyva súlya a két kötéllel 302 gramm, cövekek plusz 90-100 gramm, aljzat 150gramm.
Ez a kombó tökéletesen megfelel nekem 3 évszakos használatra, illetve itthon és középhegységekben minden probléma nélkül télire is.
Ami miatt ugyancsak nagyon szeretem az ilyen - részlegesen nyitott menedékeket -az, hogy mikor ki tudok szakadni a természetbe, akkor minél inkább meg akarom élni, benne akarok élni, nem pedig bezárni magamat egy kis lyukba. Látni akarom a csillagos eget, látni akarom reggel a hajnali párában előbukkanó, vöröslő napkorongot. Erre pedig keresve sem találhatnék jobbat a ponyvánál.
És még akkor is, mikor majd' vízszintesen is esik az eső, én akkor is szépen elfetrengek benne, olvasgatva.
Fontos momentum, hogy megfelelően válasszunk táborhelyet, ne egy mélyedésben például, mert ugye nincs összevarrt, falakkal rendelkező aljzatunk általában, bár én pont most tervezek egyet varratni.
De normális esetben amúgy is vízszintes, kicsikét kiemelt helyen ver az ember sátrat, már ha megtanult táborhelyet választani.
Amint az élet minden területén, ilyenkor is törekszem a minimalizmusra, hiszen nincs szükségünk sok dologra a boldogsághoz.
Egy 30 literes Trekmates Drypackem van, ebben bőven el tudok férni 1 napos téli kintalvások alkalmával, nyáron pedig 3-4 napra is elég.
Feleslegessé teszi a drybaget, linert, esővédőt, mivel 10000mm PU bevonata és hegesztett varrásai vannak. Súly: 550gramm
Az alábbi fotón a beltartalom látható:

MSR Alpine cutting Board: 70gr
Edény+szélfogó+főző+cozy+kiskanál+Light My Fire Titán spork+ 100ml alkohol: 305gr
Mora Classic 2/0: 50gr

Hátizsák: 530gr
Fejlápma: Nitecore NU25: 30gr
Elsősegély csomag: 188gr
Neszesszer (törlőkendő, tea, fűszerek, zsepi, vitamin, wc-papír, lebomló univerzális szappan, pót öngyújtó, usb led fény, stb: 265gr
Powerbank 20000mAh: 355gr
Pehelykabát: 400gr
Túrabot: 180gr
Alvós zokni+ aláöltöző: 70+175gr

Alább pedig a neszesszer tartalma, higiénia, tűzgyújtás, fűszerek, italok, vitaminok, fejlámpa, usb aljzatba dugható led lámpa a táborba, toll, etc.

ÖSSZESEN: 4600g

Látjátok, hogy mindegyik felszerelés minimum 3-évszakos és az összsúlya nettó 5-6 kg körül mozog.  Még így is, hogy mindenkinek kicsit különbözik a hozzáállása a menedék terén. Természetesen a függőágyas szett a nehezebb, hiszen itt a kényelemért magunkkal kell vinni az ágyat. Számomra ez vállalható, hiszen én a kényelmet helyeztem előtérbe. Misi szettje volt a legkönnyebb, mivel a ponyvamenedéket elég nehéz felülmúlni súlyban. A sátras szett pedig a középmezőnyben végzett ha versenyezni akarnánk, bár itt is fontos, hogy mit választunk mert egy sátorral azért szépen el lehet szaladni. Mindegy, hogy ki mit favorizál, ha jól rakjuk össze a cuccot akkor a felszerelés csak tényleg mint kiegészítő veszi ki a részét a kalandból.

Srácoknak köszönöm a közreműködést és külön köszönet a fotókért Nagy Mihálynak.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

clemens 2020.04.02. 16:34:34

Azért nyugtasd meg a mezei túrázókat hogy nem csak titán palackból lehet pálinkát inni!

Khibu Hiker 2020.04.02. 21:57:34

@clemens: Nyilván neem .. Mindenki abból issza amiből jó esik neki :)

Alick 2020.04.02. 22:49:31

Az ultrakönnyű túrázás nálam inkább egy nagyobb övtáska néhány müzliszelettel és kulacstartós öv + nordic botok.
Pár száz méteres szintemelkedés mellett terepen 15-20-25 km óránként 5-6 km közötti tempóval.

Ben Ja min 2020.04.03. 10:56:56

Koszi a leirast!
Ilyen 2 szemelyes Big Agnes fly creek satorra, hogy tettetek szert?

Egy ideje nezelodom hasonlo ultralight satrak utan itthon, de nem sok sikerrel. Latatlanban meg nem merek rendelni, mivel 2 meteres magassagommal lehet bele se ferek.

Khibu Hiker 2020.04.03. 11:26:05

@Ben Ja min: Szia! A sátor itt lett vásárolva. www.outdoorline.sk/en/tents/big-agnes-fly-creek-hv-ul2-ultralight-tent

Mivel nem piramisszerűen jön fel a lábrésznél, ezért 2 méterrel is simán elférsz ebben.

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2020.04.04. 13:50:35

@Alick: Az teljesítménytúra. Az ultrakönnyú túrázó nem rohan sehová, csak éppen nem fárad el annyira a hátizsáktól, ezért messzebb jut/több ideje marad másra

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2020.04.04. 13:52:34

Egyébként szerintem az Adventure Food is liofilizált ételt gyárt. Ugyanúgy, mint a Turmat és a többiek. Decathlonnak is van saját márkája.
Freeze -dried --> liofilizált.

KHIBU HIKER

TÚRA ÉS VADKEMPING, SAJÁT CUCCOK TESZTELÉSE, FEJLESZTÉSE. BESZÁMOLÓK TÖBBNAPOS TÚRÁKRÓL, TÁBOROZÁSRÓL.