VADKEMPING FÜGGŐÁGGYAL!! (?)

Általában mindenkinek egy sátor jut az eszébe ha kempingezésről, táborozásról van szó és használjuk is a kifejezést, hogy megyünk sátrazni.. tent.jpg

Ez persze természetes hiszen nyilván ez a legelterjedtebb módja, hogy a szabadban töltsük az éjszakát. Itthon nem is igazán van kultúrája a függőágyazásnak. Mindenki tudja mi az de leginkább csak mint nyári pihenő alkalmatosságot tartanak számon, pedig sokkal több annál.

Magát a módszert az amerikai őslakosok használták először. Elterjedt volt Közép és Dél-Amerikában és a Karib-térségben, hogy függőágyakat használtak így védekeztek a földön leselkedő veszély elől pl. kígyók.

Ezen kívül komfortosabb volt mint a nyirkos föld és az egyenetlen talaj. Kolumbusznak köszönhetően eljutott Európába és a népszerűsége azóta is töretlen. Felhasználását tekintve sokféle függőágy létezik és mindegyiknek megvan a maga sajátossága. Na de mit lehet kihozni egy egyszerű anyagdarabból ami a két végén össze van kötve? Azért ez ennyire nem egyszerű. Egyes daraboknál fontos az anyagválasztás, méret, súly, felkötés módja de még a színe is.

VADKEMPING FÜGGŐÁGGYAL!
Ha kimegyünk sátrazni akkor lényegében egy háznak a kicsinyített, leegyszerűsített verzióját használjuk. Ezt szimbolizálja a sátor, az otthont a védelmet. Vannak kemping sátrak, túra sátrak, expedíciós sátrak stb. Attól függ mire szeretnénk használni és fontos is, hogy mindegyik tevékenységhez a megfelelő sátrat válasszuk.
A függőágy a kényelmet, pihenést szimbolizálja hiszen egy ágyról van szó. Természetesen itt is mint a sátornál ha kicsit extrémebb körülmények között használjuk akkor érdemes megfelelő ágyat választani. Nem biztos, hogy jó lesz egész éjszaka az amit eddig csak egy kis délutáni sziesztára használtunk. Van egy kisarkított példám. Tegyük fel horgászni akarsz. De te úgy gondolod, hogy a partfis nyelére kötött damillal és a végén egy horoggal fogsz próbálkozni. Végülis lehet azzal is, még kapásod is lehet de ha ezt választod akkor igazi sikerélményed sosem lesz és azt fogod gondolni, hogy te kipróbáltad a horgászást csak nem jött be..

Sokan így vannak a függőágyazással is, bevallom én is így voltam. A földön alvás mellett egy másodlagos opcióként tekintettem rá.
Az első éjszakám emlékszem a Mátrában volt függőággyal és belém égett minden mert nem sokat aludtam akkor éjszaka. Amíg napközben elhintáztam az ágyban 5-10 perceket nem volt gond, de egész éjszaka egy borzadály. Kicsi volt az ágy, nem volt megfelelően felkötve, kényelmetlen volt és ami a legrosszabb végig dideregtem. Én is mint sokan mások elkönyveltem magamban, hogy ezt nem nekem találták ki. Aztán csak-csak mozgatott a dolog és elkezdtem különböző ágyakat kipróbálni és végül megtört a jég, mikor is egy nagy méretű ágyat sikerült jól felkötnöm és átaludnom az egész éjszakát kényelmesen, felébredés nélkül. Képzeljétek még ekkor is csak a felszínét kapargattam a témának. Mára egészen megváltozott a véleményem a dologról és nehezen tudnék elképzelni kényelmesebb, praktikusabb dolgot menedéknek mint a függőágyat.

Persze ennek is megvannak a korlátai hiszen hegyvidéki vagy sivatagi terepen ahol nem igazán lehet találni fákat ott nehézkes a használata.

Szerencsére hazánk erdeiben, hegységeiben szinte bárhol adott a lehetőség egy jó kis függőágyas kempingre.
Ha sátrazni megyünk akkor egyértelmű, hogy kell majd nekünk derékalj, hálózsák na meg egy jó kis sátor. Függőágynál is vannak kiegészítők amire szükségünk lesz ha nem a partszélben akarunk naphalakra pecázni.
Akkor nézzünk egy függőágyas szettet vadkempinghez.

1.Megfelelő függőágy: Mivel túrázni megyünk észszerű ha következő kritériumoknak megfelel az ágyunk. Legyen legalább 3 méter hosszú és 150cm széles. Ez egy normál méret ennél kisebbet nem érdemes venni ha vadkempingezünk. Legyen könnyű, de strapabíró anyagból. Legyen légáteresztő a kondenzáció miatt, de nem árt ha emellett vízlepergető is.

2. Alsó szigetelés: Ahogy a földön derékaljat úgy a függőágyhoz Underquiltet használunk. Legfontosabb része a rendszerünknek és tévhitekkel ellentétben minden évszakban szükség van rá.

3. Topquilt: Ha már gondoskodtunk az alsó szigetelésről felülre is kell valami, hogy ne fázzunk. A legelterjedtebb nyilván a hálózsák, de függőágyban meglehetősen kényelmetlen. Már az első lépésektől kezdve, hamar felhúzhatjuk magunkat, hiszen könnyű belegabalyodni a hálózsákba. Ha mégis sikerült beleszenvednünk magunkat akkor meg nehéz lesz vele pozíciót váltani mert itt-ott feszülni fog. A legkényelmesebb felső szigetelés függőágyban használva a Topquilt. Ez lényegében egy takaró aminek zárt lábvége megakadályozza a hőveszteséget. Könnyen mozoghatunk alatta és mivel csak be kell vele takarózni, így ennél kényelmesebb, egyszerűbb megoldást nehezen tudnék elképzelni (nincs is).

4. Ponyva: Eső és a szél elleni védelemre a leghatékonyabb ha függőágyazunk. Itt is fontos, hogy minél könnyebb legyen és emellett nagy területet fedjen le. Szabását tekintve sokféle ponyvatípus létezik, érdemes az igényeinknek a legmegfelelőbbet választani.

Szóval beszereztünk mindent amire szükségünk lesz, de vajon miért is jobb a függőágyat használni? Mi az ami miatt sokan ezt választják? Hol érezhető a pozitív különbség mondjuk a földön alvással szemben? Akkor nézzünk pár érvet, saját tapasztalatot ami azt bizonyítja, hogy bizony a függőágy a jobb választás.

MEGFELELŐ HELY KIVÁLASZTÁSA:

SÁTOR:Nem hiszem, hogy van olyan akinek ne lenne élménye a talaj okozta kellemetlenségekről. A reggeli kávé melletti diszkurzus, hogy itt nyomta, ott lejtett, szóval ahhoz, hogy megtaláljuk a megfelelő helyet nagyon körültekintőnek kell lennünk sátrazáskor. Nem mellesleg úgy kell az idővel kalkulálni, hogy még világosban érjünk a táborhelyre mert sötétben matatni elég nehézkes és nem lehetünk biztosak benne, hogy elég alaposak voltunk. Aztán még jobban nehezíti a dolgot ha esik az eső. Mire felvered a sátrat (miután a sárban tapicskolva kipucoltad a helyet neki) esélyes, hogy szétázik mindened. Tehát kipucoltuk a helyet a sátor alól és lefeküdtünk aludni, de ahogy próbálunk elhelyezkedni azt tapasztaljuk, hogy valami nem stimmel.. Volt már ilyen nem igaz? Még ha ki is próbáltuk a fekvőhelyet és jónak ítéltük, este okozhat meglepetéseket. Mondjuk lejt! Ki kell mászni az ágyból az összes cöveket kihúzni és áttelepíteni az egész menedéket ja és szakad az eső...

FÜGGŐÁGY: Ami fontos, hogy az ágy méretéhez találjunk két megfelelő távolságban lévő fát. Ha nem korhadt, nincs rajta félig leszakadt ág akkor máris nyert ügyünk van. Nem kell a talaj egyenetlenségével törődni, kiálló ágakkal, gyökerekkel, kövekkel. Persze azért a nagyobb darabokat dobáljuk el, hogyha kiszállunk akkor ne a köveken bukdácsoljunk. Szinte bárhol ránksötétedhet akár egy hegyoldalban is, ha megvan a két fa akkor tábort verhetünk. Ha éppen esik amikor a táborhelyre érünk akkor először a ponyvát feszítjük ki aztán komótosan alatta kipakolhatunk és felköthetjük az ágyat. Ez már konkrétan megtörtént velünk az egyik börzsönyi túrán.
Ha éjszaka valami nem stimmelne csak kiszállunk az ágyból és a ponyva alatt megigazítjuk a hevedereket.

KÉNYELEM:

dscf1235.jpgSÁTOR: Ahogy fentebb írtam, nem lehetünk sosem biztosak a dolgunkban ha sátorral megyünk ki, ha ki is takarítottunk magunk alól éjszaka derül ki, hogy valóban jól választottunk e. Emellett a derékaljunk kényelmén is múlik, hogy milyen éjszakában lesz részünk, pedig a fő feladata a szigetelés lenne. Minden alkalom egy újabb kihívás, hogy vajon jól választottunk és körültekintőek voltunk e.

FÜGGŐÁGY:A függőágy óriási előnye, hogy itt mindig ugyanazt a nyomáspontmentes, kényelmes felületet kapjuk ha jól kötjük fel. Na és ez viszont nem a véletlenen múlik hanem, hogy mennyire vagyunk gyakorlottak. Sőt az ágy szinte minden mozdulatunkra finom ringásba kezd ami szépen, észrevétlenül álomba ringat minket. Ha több napot túrázunk akkor a következő nap sikere sokszor az előtte való éjszakán múlik.

VÉDELEM MINDEN TÉREN:

Aki nem jártas a témában annak furcsa lehet a felvetés, hogy függőágyat használjon egész éjszakára akár fagyos mínuszokban is. Szerencsére a tudatos függőágy használók gyarapodásával minden fronton óriási előrelépés történt. Mára már elláthatjuk a rendszerünket profi alsó szigeteléssel, eső és szél elleni védelemmel, így akár télen is használhatjuk a legnagyobb mínuszokban. Nem is kell több súlyt cipelni mint sátrazáskor, hiszen Underquiltek, Topquiltek elérhetőek pehelytöltettel is. Túrázáshoz fejlesztett függőágy, hálóval, még nagy méretben sem kell, hogy meghaladja az egy kilót. Így súlyban simán felveszi a kesztyűt egy azonos teljesítményű sátras szettel szemben.
Már csak a szemléleteken és önkorlátozó hiedelmeken kell változtatni, a felszerelés készen áll.

TERMÉSZET VÉDELME:

SÁTOR: Persze nem lehet azt állítani, hogy aki sátrazik vagy földön alszik az nem ügyel a környezetre, az erdő érintetlenségére. Viszont akarva akaratlanul is nagyobb esély van arra, hogy a sátorhely kiválasztásánál letaposunk, kitépünk, lenyomunk olyan növényeket amiket nem akartunk volna. Illetve távozáskor biztosan nyomot hagyunk magunk után.

FÜGGŐÁGY: A függőágyazásnál szinte nyomtalanul hagyhatjuk el a táborhelyet és ha hevedereket használtunk a felkötéshez akkor a fáknak sem okozunk sérüléseket. Magamfajta természetkedvelőnek ez elég fontos szempont. Egyik kedvencemet RAY MEARST idézve "A terepet mindig úgy hagyjuk el mintha nem is jártunk volna ott"

Ezek a legfontosabb szempontok amik a függőágyazás mellett szólnak. Persze ennél is fontosabb hogy jól érezzük magunkat amikor kint vagyunk. Nyilván vannak olyan esetek, hogy valakinek nem lesz jó véleménye akkor sem ha jó rendszert állított össze magának. Akik pedig kipróbálják ügyeljenek a marketing buktatókra mert rossz élményeket raktároznak el a témával kapcsolatban. Érdemes a technikai adatokat mérlegre állítani és nem a név alapján választani vagy bedőlni a kétszemélyes, földön is használható stbstb merész hazugságoknak.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Khibu Hiker 2019.06.26. 21:41:37

@similar: Szia! Igen, de a forgolódás is sokszor a nyomáspontok miatt van. Függőágynál az is elhanyagolható és oldalt is simán tudsz benne aludni. De, ettől függetlenül persze (ahogy írtam is) biztos van olyan akinek nem lesz kényelmes. Ki kell próbálni :)

nyisztor 2019.06.27. 16:33:09

A kényelemről: úgy elfáradtam általában, hogy ez a szó nemigen játszott.
Asszem a sátor a csapattal járóké inkább, a függőágy meg a szólózóké.
És alkalomadtán a szúnyogháló jobban hiányzik, mint a legskótabb alsószoknya.

Khibu Hiker 2019.06.27. 16:41:36

@nyisztor: Mi a legutóbb olyan 8-9 fővel voltunk túrázni és mindenki függőágyazott. :) Persze ha a pároddal mész vagy többen mentek és elosztjátok a felszerelést akkor ebből a szempontból praktikusabb is lehet, de a fenti szempontok számomra fontosabbak főleg ha több napra megyünk. Én is szinte mindig használok hálót.

L.A. · http://blog.fuggoagy.hu 2019.06.27. 18:32:14

A végéhez egy kis kiegészítés:

A kétszemélyes, sőt családi méretű függőágy létező dolog, az más kérdés, hogy a közértben kapható kínai csoda tényleg nem az, hiába van ráírva.
Ott kezdődik ez a kategória, hogy 400 cm hosszúság, 170 cm szélesség. A 180-200-230 vagy akár még szélesebb ágyak ennek megfelelően elég hosszúak is szoktak lenni, ekkora felületen már azért tényleg el lehet férni ketten, vagy akár többen is. Nagyon sokan szeretnek kettesével ringatózni, mert ez tényleg jó :)

Persze az éjszakai alvás mindenképp egyszemélyes műfaj a függőágyban, az ehhez szükséges kiegészítőket is csak a normál méretű (300-350cm hosszú) túrafüggőágyakhoz gyártják.

Nekem, aki kb. 190 cm vagyok és 100+ kg, túrafüggőágyból is kényelmesebbek a szélesebbek (200-230cm), mert jobban elférek. Egy ilyen méretű függőágyban nappali üzemmódban egyébként simán elfér két felnőtt ember, vagy 7 rosszcsont gyerek :))

Mark Bolt 2019.06.29. 10:01:05

Hátizsákot hogyan szoktátok védeni? Én nem szeretek elszakadni a cuccaimból, ha sátorban, ha szimpla hálózsákban alszom a földön, az mellettem van, kapaszkodom belé. Az nálam nonszensz, hogy a hátizsák a földön marad, én meg fölötte függök. Jut eszembe bicikli is ugyanez, ha kikerül a látóteremből, érintéstávolságból, akkor az már nekem nem jó. Most elsőre egy megoldás jut eszembe, a biciklit és a hátizsákot is fel kell kötni valahogy a fára. :)

KHIBU HIKER

TÚRA ÉS VADKEMPING, SAJÁT CUCCOK TESZTELÉSE, FEJLESZTÉSE. BESZÁMOLÓK TÖBBNAPOS TÚRÁKRÓL, TÁBOROZÁSRÓL.