ULTRAKÖNNYŰ ELSŐSEGÉLY/HIGIÉNIA CSOMAG TÚRÁZÁSHOZ

Érdemes e az elsősegély csomagon spórolni? NEM, de érdemes újragondolni, optimalizálni és nem a világ végére készülni. Ha ez sikerül akkor akár 200g alá is csökkenthetjük a csomag súlyát.

Minden gramm számít és ha csak pár grammot is sikerül lefaragni az egyes felszerelések súlyából akkor is az összeadva már nagy előrelépés. Emlékszem amikor a feleségemmel és a barátaimmal túráztunk és amikor már eléggé el voltunk fáradva, túl voltunk pár laza kaptatón az egyik nagyobb emelkedő előtt megkérdeztem tőlük. Itt ez a hegytető, ide kell felmenni és ott tölteni egy éjszakát. Megvan? Igen, válaszoltak kérdően két lélegzetvétel között. Na, itt van két táska, mondtam és felemeltem a kezemet, hogy vizualizáljam nekik a két táskát. Mindkét táskában benne van minden ami ahhoz kell, hogy kényelmesen biztonságosan eltöltsünk egy éjszakát. Bólogattak és közben már lecsillapodva érdeklődve figyeltek. Szóval az egyik táska súlya 16kg a másik súlya 6kg. Melyiket választanátok? Gábor barátom elsütötte azt a poént., hogy a 16kg-osat. :) ...

Akkor nézük nekem, hogyan sikerült 200g alá csökkenteni a csomagot. Tervezés, korábbi tapasztalat, optimalizálás.

TERVEZÉS: Régen volt egy elsősegély csomagom ami úgy nézet ki, hogy egy nagyobb tárolót addig pakoltam amíg volt benne hely. Mindenhová azt vittem legyen szó akár több napos vagy egy napos túráról, tavasz, nyár, ősz, tél. Aztán kezdtem rájönni, hogy vannak dolgok amik feleslegesen vannak nálam és minden túra előtt érdemes újból megtervezni a csomag tartalmát.

Van egy nagy dobozom ami teli van pakolva higiéniai, elsősegély cuccokkal és abból szemezgetek minden túra előtt.

KORÁBBI TAPASZTALAT: Amikor hosszú ideig nem használtam valamit, mert mondjuk megoldottam máshogy vagy rájöttem, hogy ha kellene sem tudnám használni ami nálam van, akkor kivettem a csomagból. Sokan úgy rakják össze a pakkjukat, hogy szinte egy kisebb műtétet is végre tudnának hajtani, de fogalmuk sincs mi a különbség egy nyomókötés és egy fedőkötés között. Persze lehet mondani, hogy addig jó amíg nem kell valamit használni, na de mi van ha kell? Meg, hogy mindenre fel kell készülni.. :) Szerintem nem, és ezen a logikán maradva mindent be kellene pakolni, vagy a legjobb inkább otthon maradni.

OPTIMALIZÁLÁS: Azt természetesen aláírom, hogy mivel különbözőek vagyunk ezért eltérhetnek a szükségleteink. Ha valaki allergiás vagy érzékeny valamire akkor persze legyen nála megfelelő gyógyszer. Na de ha meg is van már mit viszünk magunkkal és szortíroztuk a csomagot érdemes az adott túrához optimalizálni. Itt olyan dolgokat pl. ami folyékony, áttölthetjük kisebb üvegbe. Ha két napra megyünk akkor ne vigyünk egy egész üveg vízfertőtlenítőt, vagy az összes kapszulát. Csomagoljuk át az egyes dolgokat vagy egész egyszerűen vegyük ki a csomagolásból. Wc papírt pl. le szoktam tekerni ami vélhetően elég lesz és nem viszek egy egész tekerccsel. (Ha elfogy akkor marad a papír zsebkendő amíg van) Igazából otthon is ezt csináljuk a háztartásban. Megvesszük a boltban a kilós vagy literes kiszerelést és kisebb tárolókba töltjük. Teljesen logikus és ugyan ezt a logikát ültetem át ide is. Tehát mindenből annyit viszek amennyire szerintem szükségem lesz. Talán ez az ami leginkább segít lefaragni a grammokat és meglepődünk majd, mennyit spórolhatunk. Én meglepődtem.

Nézzük az én pakkomat amit 2-3 napra optimalizáltam és késő tavasztól kora őszig használok.

1., Tároló: A klasszikus gyöngyvászon tárolók helyett (aminek kb akkora súlya van mint a tartalmának) dyneemából készült ultrakönnyű kis tárolóba pakolok.

2., Sebtapasz többféle méretben. Eddig nem volt olyan vágás, horzsolás amihez ne lett volna megfelelő valamelyik.

3., Gyógyszerek. Fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő és mivel olykor a gyomrom szokott rosszalkodni így gyomornedv ellenálló tabletta.

4., Ragtapasz (kb 50 cm) ha esetleg nem lenne elég a sebtapasz. Elővigyázatosságból van bent a csomagba (lehet kiveszem ha fél éven belül nem használok belőle).

5., Kullancs kiszedő csipesz amivel szálkát is ki tudunk ügyeskedni a bőrünkből.

6., Egy csomag zsebkendő.

7., WC papír feltekerve, ha nem lenne elég akkor még ott van a papírzsepi.

8., SeaToSummit Wilderness Wash. Környezetbarát mosószer. Lehet vele mosogatni, mosni, mosakodni. Természetesen itt sem viszem magammal az egész üveget hanem egy 15ml-es cseppentős tubusba töltök annyit amennyi vélhetően elég lesz az adott túrához.

9,, Betadin sebfertőtlenítéshez amit itt is áttöltök kisebb üvegbe.

10., Vízfertőtlenítő folyadék. Vízszűrés után szoktam cseppenteni a vízbe, hogy biztosra menjek. 5ml-es tubusba áttöltve egy kevés.

11., Orrcsepp.  Kevés dolgok egyike ami megkeseríti az éjszakáimat ha el van dugulva az orrom ezért mindig van nálam orrcsepp. Itt is kis 5ml-es flakonban.

12., Fertőtlenítő kendő. Ha pl nem tudok patakban arcot mosni, vagy csak a kezemet akarom alaposan megtisztítani akkor nagyon jól jön tisztálkodáshoz, de nálam elég univerzális és sokszor használom.

13., Fogkrém és fogkefe utazó méretben. A fogkefén még alakítottam, hogy kicsit kisebb, könnyebb legyen de még használható.

13., Tear-Aid tapasz. Nagyon sok mindent meg lehet ragasztani ezzel a ragasztó tapasszal. Ha esetleg kilyukad a derékaljunk, kiszakad a kabátunk, kilyukad a ponyvánk stb. stb. Az alkoholos kendővel meg kell tisztítani a javítandó felületet és mehet rá a ragasztó. Nagyon szuper dolog.

A lista végére is értem! Nyilván ez az összeállítás nem reprezentatív hisz mindenkinek más igényei vannak, de talán mégis előremutató, hisz ha meglévő csomagunkat az adott túrához igazítjuk akkor jócskán faraghatunk a súlyából és a terjedelméből.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szvsz 2019.05.24. 14:58:44

Erősen hiányolom belőle a komolyabb kötszereket. Én egy túra/vadkemping során számolok nagy felületű horzsolások, komoly vágások (buskraftkodunk ugye, borotvaéles késsel, fejszével de még az összecsukható fűrésszel is lehet csúnya sérülést okozni) és égési sebekkel (parázs egymásra lapátolása, forró olaj/puliszka/kávé különböző végtagokra tálalása). Sajnos az élet bizonyította számításaimat (és az 1000-ből pont azon az 1-2 alkalmon nem volt nálam elsősegély csomi). Ezért aztán hiányolom a modern, öntapadós, elasztikus gézt, a hagyományosat nyomókötéshez, erősen vérző seb kötözéséhez nagy nedvszívó képességű -esetleg vérzésgátló- nem szőtt lapokat, a seb letakarításához mull lapokat/egyebet, esetleg egy seb-összehúzó tapaszt.
Az olló, 3szög kendő, steril kesztyű sem tétel, helyben hagyva, hogy minden gramm számíthat.
Égési sebekre nekem sincs még semmim, leszámítva pár Atraumann lapot.
A kullancskiszedő csipesz (hány kiló kullancsot szedtem már ki túrázókból a svájci bicska csipeszével...) mellé igen komoly segítség egy vékony hegyes végű és egy lapos végű csipesz is, szálkák és a sebekből szennyeződések eltávolítására.
Az eszközök fertőtlenítésére jók (és másra nem nagyon) az apró alkoholos kendők, szintén nem tétel sem tömegre sem térfogatra.
Az itt felsoroltak mind beleférnek egy 16*10*5 cm-es ES csomagba.

Csak egy tipp: az egyik áruházlánc akciós kínálatában néha van B tip. autós ES csomag. Multkor kibontottam a sajátom, meglepve tapasztaltam a kötszerek minőségét. Kicsik, modernek és a gyógyszertárban kaphatókkal ellentétben steril csomagolásuk van. Jó az olló és a kendő is, a mull lapok is, szétteríthető nylon rendezőben vannak és 2 ropi cakkpakk az egész. Ki kell egészíteni pár dologgal és kidobni a felesleges szutykokat, oszt jó.

Khibu Hiker 2019.05.24. 16:06:35

@szvsz: Nagyon köszönöm, hogy vetted a fáradtságot és leírtad, hogy te mit tennél bele a csomagba. Az a baj, hogy elsiklottál a lényege fölött a dolognak. Ez nem egy BASIC elsősegély csomag!! Ha több napra kimennék "bushcraftolni" olyanokkal akik nem szoktak akkor a nagybetűvel szedett bekezdésben megemlített dobozból lehet, hogy más is bekerülne.

"Klotyó papír, zsepi, ragtapasz (amivel matracot tudsz javítani), fogkefe, nedves (fertőtlenítő) törlő mind hasznos cucc de szvsz semmi keresnivalója az elsősegély csomagban."
Ha felgörgetsz a lap tetejére és elolvasod a címet akkor láthatod, hogy ez egy elsősegély/higiénia csomag! Tehát ebben benne vannak a tisztálkodáshoz használt cuccaim is. Két dologgal viszont határozottan egyetértek, hogy az összeállított eü csomagot kicsit megritkítva egész kompakt szettet össze lehet hozni illetve, hogy legyen valami égési sérülésre. Köszi az észrevételt ! :)

KHIBU HIKER

TÚRA ÉS VADKEMPING, SAJÁT CUCCOK TESZTELÉSE, FEJLESZTÉSE. BESZÁMOLÓK TÖBBNAPOS TÚRÁKRÓL, TÁBOROZÁSRÓL.