HOZD KI A LEGTÖBBET A FÜGGŐÁGYADBÓL

img_7502.jpgAhogy a földön való alvásnak, úgy a függőágyban valónak is megvannak a maga fortélyai, amiket érdemes fontolóra venni ha kényelmesen akarunk eltölteni egy éjszakát.

Sokáig nem törődtem azzal, hogyan feszítem ki a függőágyat. Voltak kényelmetlen éjszakáim, de úgy voltam vele, hogy ez ilyen, majd megszokom.. Aztán volt olyan amikor nagyon kényelmes volt és azt gondoltam ez nem lehet véletlen. Rájöttem, hogy nagyon sok múlik azon, hogyan feszítem ki az ágyat és a végső megoldást a ridgeline használata hozta. Azóta azt érzem, hogy amíg nem így használtam addig csak sziesztáztam és a véletlenre bíztam a kényelmet. Persze aki nem használja annak nem biztos, hogy elsőre rossz lesz az élménye a függőágyazásról. Van aki minden körülmények között képes bárhol elaludni és egy rövid szieszta után is felfrissültnek érzi magát. Viszont hosszú távon, egész éjszakán át, a nyugodt alvás eléréséhez biztos, hogy érezni fogja a változtatás szükségességét. Aki pedig elsőre elutasította magától mert kényelmetlen volt, annak mindenképpen ki kell próbálni ezeket a fortélyokat, hogy valós véleményt alkothasson.

Mielőtt belekezdenék abba, hogy én mit, hogyan állítok be, előtte vegyük kicsit szemügyre a pihentető alvás feltételeit a testhelyzet tekintetében. Ahhoz, hogy kényelmesen feküdjünk minél kevesebb terhelést kell kifejteni a gerincünkre. Ezt úgy tehetjük meg, hogy arra törekszünk, hogy egyenes helyzetben legyen. Tehát minden esetben erre kell figyelni és mivel a háton fekvés a legegészségesebb a testnek, nem hátrány ha az is megy. (Aki nem tud háton aludni annak is ki kell próbálni függve, hiszen a normál ággyal szemben itt nem alakulnak ki nyomáspontok amik arra kényszerítenek, hogy oldalra forduljunk.) A hason fekvéssel az a baj, hogy préseljük a belső szerveinket, kicsavarja a nyakunkat stb. Ha mégiscsak hason megy, akkor ezt tegyük minél egyenesebb felületen. Ha oldalra fordulunk akkor keressünk valami ruhaneműt amit a lábunk közé helyezhetünk illetve tegyünk egy párnát a fejünk alá, így adva stabilitást a testünknek. Igen, párna hisz a fej alátámasztása nagyon fontos és szükséges az egészséges testhelyzethez.

Na de hogyan lehet egyenesen feküdni ugye egy függőágyban hiszen annak eleve van egy íve. Itt sokan elkövetik azt a hibát, hogy egyenesre húzzák az ágyat, hogy kevésbé lejtsen.

img_7705.jpg

Megfeszítik ami nemcsak nekik lesz hosszú távon kényelmetlen, de az ágyat is terhelik és a fákra is nagyobb erő hat. Összepréseli a testünket és olyan érzésünk van mintha moccanni se tudnánk. Nem is tudunk. Sokszor zsibbadt karokat, sajgó érzést eredményez nem csak a végtagokban. 

img_7707.jpg A megoldás, hogy ívesen hagyjuk az ágyat és keresztben fekszünk azaz átlósan, diagonálisan ha úgy tetszik. Így kiküszöbölhetjük azt, hogy a lábunk magasabban legyen ami azt eredményezi, hogy a vér a testünk felé áramlik és fázni fog a lábunk. Másrészt ha testünk felső része van magasabban akkor egész éjszaka előre fogunk csúszkálni. Irtó kényelmetlen mindkét verzió, szóval arra törekedjünk, hogy vízszintben legyen a testünk.

Akkor nézzük sorba azokat a dolgokat amik elősegítik, hogy sikerüljön szépen átlósan feküdni az ágyban.

1. Függőágy: A pénztárcánkhoz mérten rengeteg függőágy közül választhatunk. Amit én fontosnak tartok, hogy legalább 3 méter hosszú és 1.5 méter széles legyen. Számomra ez tekinthető egy normál méretű függőágynak. Ha rövidebb még lehet próbálkozni, de ha keskenyebb akkor behúztak minket a csőbe. Vigyázzunk erre és mindenképpen kerüljük a megtévesztő marketing csapdákat amibe könnyen behúznak minket olyan cégek, gyártók akik nulla tapasztalattal próbálnak hatni ránk. Szóval legyen könnyű és megfelelő mérete, szerintem erre kell figyelni választáskor.

2. RIDGELINE (GERINC):

img_7575.jpg

img_7583.jpg

img_7702.jpg

Ez annyira fontos, hogy akár ez is lehetne a bejegyzés címe. A ridgeline egy olyan zsinór ami a függőágy két végét összeköti egymással, gerincet adva ezzel az ágyunknak. Ez azt eredményezi, hogy mindig megkapjuk a kívánt ívet amit felvesz az ágy, nem a fák távolsága és a kifeszítés módja fogja meghatározni az ágy esését. Érdemes valami statikus zsinórból pl: Dyneemaból, AmSteelból készíteni. Mindenki kedvére beállíthatja a hosszúságát, kinek mi a kényelmes, de a sztenderd az a függőágy hosszának a 83%-a.

3. Hely kiválasztása: Ha megvan a megfelelő függőágy Ridgelineal kiegészítve akkor jöhet a megfelelő hely azaz a két fa kiválasztása. Fontos, hogy legalább 4 méter távolságban legyenek egymástól mert ha ennél kisebb a táv akkor nagy lesz az ív és nem tudunk egyenesen feküdni benne. A ridgeline sem fog megfeszülni tehát nem lesz értelme.

4. Felkötés: A hevedereket kb fejmagasságban rögzítjük a fa törzséhez majd arra törekedjünk, hogy a függőágy középen helyezkedjen el és a ridgeline párhuzamos legyen a talajjal. Ez nagyon fontos mert így kerülhetjük el a csúszkálást és a hideg lábérzetet. Ha ezt megtettük akkor messzebbről csekkoljuk le, hogy tényleg merőleges lett e. Ha minden oké akkor mérnünk kell egy szöget.

img_7687.jpg

Ha meghosszabbítjuk a ridgeline vonalát a fáig ez lesz ugye az egyik befogó és a fa törzse a másik. A derékszögű háromszögünk átfogója pedig a zsinór és a heveder amivel kifeszítettük az ágyat. Szóval a képzeletbeli ridgelin és a befogó által bezárt szögnek optimális esetben 30 foknak kell lennie. Ezt úgy is ellenőrizhetjük, hogy a hüvelykujjunk és a mutatóujjunkkal derékszöget zárunk be és odatesszük a függőágy rögzítési pontjához. Ha a heveder ráfekszik szépen a ujjaink végére háromszöget alkotva ezzel, akkor nagyjából megvan a 30 fok. Ha nem adja ki az ideális szöget akkor a heveder magasságával és feszítésével tudunk állítani. A megfelelő szög azért fontos mert így egyenlő, optimális terhelést kap az ágy. Ha ennél kisebb a szög, azaz nagyon meghúzzuk akkor extrém módon terheljük feleslegesen.

5. Nirvana: Ha mindent jól csináltunk akkor nincs más dolgunk mint belefeküdni. Az ágy közepén ahol a legalacsonyabb, ráülünk a szélére és szépen befordítjuk a lábainkat átlós irányba. Megérkeztünk a Nirvánába :)

img_7738.jpg

img_7735.jpg

img_7740.jpg

 

Próbáljátok ki, gyakoroljatok akár egy kisebb függőágyon is, vagy ami van és higgyétek el megváltozik a véleményetek és sokkal komfortosabbnak érzitek majd az ágyat.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://khibuhiker.blog.hu/api/trackback/id/tr8114024906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

KHIBU HIKER

TÚRA ÉS VADKEMPING, SAJÁT CUCCOK TESZTELÉSE, FEJLESZTÉSE. BESZÁMOLÓK TÖBBNAPOS TÚRÁKRÓL, TÁBOROZÁSRÓL.

Friss topikok